Erfarenhetsexpertis och marknadsföring på nätet

questions, font, who

Varför?

Det är helt möjligt att din verksamhet startar med fart och du får så många uppdrag genast att du inte har behov av marknadsföring. Då kan du vara riktigt nöjd.

För oss andra kan det vara fiffigt att tänka på marknadsföring av våra tjänster, för att våra framtida kunder ska 1) hitta oss. Och för att 2) hitta oss och våra kontaktuppgifter igen. Det ger genast en 3) proffsigare bild av din verksamhet om du har en hemsida, där du presenterar dej och en Facebook – sida, där du kan publicera nyheter om dej och de ämnen som berör dej och din expertis. Ju större utbudet av erfarenhetsexperter blir, desto viktigare är det att du 4) framträder positivt ur mängden.

Hur?

I denna blog presenterar jag endast gratis sätt att marknadsföra dina tjänster på nätet.

laptop, mockup, graphics tablet

Jag rekommenderar TRE olika marknadsförings-kanaler:

1) En HEMSIDA, som kort presenterar dej och dina tjänster. Det lönar sej att ge en klar bild av vad du erbjuder: typ föreläsningar, intervjuer, grupper och vilka ämnen du kan jobba med: typ missbruk, depression, anhörig till person med mental ohälsa, burn out osv. Låt även läsaren veta på vilka områden (hela landet?) du föreläser och vad du tar betalt. Om du vill så kan du ha en prislista och dessutom ge ett exempel på en föreläsning (med pris för föreläsning + extra tid för diskussion + km-ersättning) Viktigt är ju givetvis också att det det tydligt kommer fram hur man får tag på dej.

Det är väldigt effektivt att ha en blog på hemsidan, som i bästa fall delas i olika media och ger dej supersynlighet.

Gör såhär:

  • Köp en nätadress (domain) för din hemsida (t.ex. dittföretag.fi). Detta kostar 9-15,-/år. Du kan lätt söka lediga adresser genom att prova dej fram. T.ex. Företaget Domainhotelli.fi erbjuder .fi domainadresser för 9,-/år och har kundservice på finska.
  • Välj ett webhotell, där din hemsida “är hemma”. Utländska webhotell är billiga och funkar helt bra, t.ex. dreamhost.com (1,5 miljoner nöjda kunder). Inhemska webhotell är t.ex. Zoner.fi (20.000 nöjda kunder) och kundservice på finska. Om du tror att du klarar uppdateringar själv, så kostar dessa bara några euro i mån.
  • Du måste flytta din adress till det webhotell, som du väljer, det är inte svårt, men kräver några tekniska “svängar”.
  • Sedan laddar du WordPress (världens mest använda underlag för nätsidor) och väljer tema för din hemsida.
  • Nu är det dags att fundera hur du vill bygga upp din hemsida: all info på en framsida, eller väljer du att ha flera sidor.

Det låter svårare än det är!

facebook, mouse cursor, mouse pointer

2) Ett FACEBOOK / INSTAGRAM – KONTO, där du kan publicera nyheter i din verksamhet, dela intressanta artiklar och publicera bandningar av dina uppdrag eller länkar till artiklar du skrivit. Du kan tajma uppdateringen av FB-kontot, så att du använder en eftermiddag till att göra olika inlägg och så tajmar du dem, så att det blir regelbunden trafik på din sida under en vecka / månad. Givetvis har du en länk eller en live-feed av ditt FB/IG – konto på din hemsida, så behöver du inte skriva nyheter/aktuellt dubbelt.

Gör såhär:

  • Logga in på Facebook med din egen profil.
  • Gå till Newsfeed-sidan (ikonen med ett hus) klicka på vänster sida på sidor-länken. Klicka på “+luo uusi sivu”.
  • Skriv ditt arbetsnamn eller ditt företags namn som namn på sidan (t.ex. Erfarenhetsexpert Jag Efternamn)
  • Fyll i alla andra uppgifter (kontaktuppgifter, branch, verksamhetsområde mm).
  • Välj en profilbild (fyrkantig) och en banner (långsmal)
  • Spara
  • Sedan är det bara att börja publicera, du kan börja med att länka intressanta nyheter, evenemang och artiklar och sedan när du blivit “varm i kläderna” kan du själv komma med påståenden, prislistor eller reklam.

3) GOOGLE BUSINESS. Det mest effektiva sättet att helt nya, okända kunder ska hitta dej är via Google sökning. För att Google ska veta om att du finns, så lönar det sej att skapa ett Google Business konto. Du behöver en egen mailadress, för att skilja dej från ditt personliga Google-konto. På ditt Google Business – konto skriver du in all info om ditt företag och kan skriva in nyckelord, som hjälper Googles sökmaskiner att hitta just din sida då potentiella kunder gör sina sökningar. Gå till Google Business och följ instruktionerna.

mobile phone, smartphone, keyboard

Andra marknadsförings-kanaler på nätet är bl.a. LinkedIn, Twitter, TikTok och e-postmarknadsföring

OBS! Om du ännu kämpar med din CV kan jag rekommendera Canva, som är en gratisapplikation, med en stor mängd färdiga botten.

Om du behöver hjälp med nånting så ta kontakt:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

en_USEnglish